VästKom verkar på den regionala arenan med frågor där nyttan blir större av att samverka regionalt än delregionalt eller lokalt.

 

VästKom är kommunernas länsgemensamma samverkansaktör, med fokus på välfärd och regional utveckling.

VästKom skapar nytta för invånarna i de 49 kommunerna i Västra Götaland och bidrar till att utveckla en dynamisk och konkurrenskraftig region.

MENY

IT-stöd för informationsutbyte mellan vårdgivare

Samtliga 49 kommuner i Västra Götaland har valt option 1, informationsutbyte mellan vårdgivare som elevhälsa, socialtjänst, kommunal hälso- och sjukvård samt regionens hälso- och sjukvård. Syftet är att få ett samlat IT-stöd för personcentrerad vård och omsorg för alla åldrar.

VGR och kommunerna i Västra Götaland har sedan länge identifierat behovet av samordning kring invånare/patienter/elever som har insatser från flera aktörer och samverkar redan idag. Detta samarbete samt utbyte av information kommer att kunna fortsätta och samtidigt utvecklas genom funktionalitet i IT-stödet Millennium.

Millennium möjliggör verksamhetsöverskridande arbetsflöden och stödjer samarbete i multidisciplinära team där invånaren är en aktör som till exempel samordnad vårdplanering för patienten. Informationsutbytet sker direkt, med samtycke.

  • Invånaren kan bli mer delaktig genom tillgång till information och möjlighet att bidra med information.
  • Rätt information på rätt plats - medarbetarna slipper mejla, faxa, skicka journaler och remisser

Vid avropet från Västra Götalandsregionens, VGRs, avtal med Cerner i maj 2020 kunde kommunerna välja att avropa option 1, 2 eller 3. Leverantören Cerner har lovat leverera nedanstående funktioner enligt svar på kravställningen i upphandlingen. På VGRs webb Vårdgivarwebben kan du ta del av Cerners beskrivning av funktionalitet för de kommunala optionernalänk till annan webbplats.

Kort om option 1:

Vårdgivarna i Västra Götaland har behov av att utbyta information på ett säkert sätt inom flera områden än de som finns stöd för idag. Informationsutbyte mellan vårdgivare omfattar funktioner som ska: 
  • underlätta samverkan mellan olika aktörer.
  • göra det enklare för invånare, patienter och anhöriga att vara delaktiga.
  • bidra till att effektivisera och kvalitetssäkra verksamhetsöverskridande processer.

Mer om option 1 - Patientens delaktighet ökar

En person med stora vårdbehov har ofta ett stort antal aktörer som är inblandade runt hens vård och omsorg. Kommunens socialtjänst och hälso- och sjukvård är några av dem. Personen kan också vara en elev som har insatser från elevhälsoteamet, och som kanske samtidigt har kontakter med andra delar av vården inom Västra Götalandsregionen, till exempel barn- och ungdomsmedicin.

Med option 1 kommer kommunens användare inom elevhälsan, den kommunala hälso- och sjukvården och socialtjänsten att använda sitt eget system för den egna dokumentationen.

Användarna får utifrån roll och behörighet och med patientens samtycke, åtkomst till:

  • kunna kommunicera med invånaren via en så kallad patientportal
  • se kontaktpersoner, t ex läkaren på vårdcentralen
  • en mer heltäckande bild av patienten utifrån diagnoser, funktionstillstånd, hälsoproblem, gjorda bedömingar som fallrisk; information som skapats av andra användare av Millennium, till exempel vårdcentral eller närsjukvårdsteam
  • elektronisk hantering av vårdbegäran till och från kommunen, till exempel till kommunen från läkaren på vårdcentralen eller från kommunen till akuten
  • översikter på utgående och inkommande vårdbegäran samt aktuell status och prioritet
  • tillgång till journaldokumentation skapad av andra användare av Millennium inom Västra Götaland, till exempel från besök på vårdcentralen, besök på akuten eller slutanteckning från slutenvården
  • beslutsstöd som vägleder arbetet till exempel vid planering tillsammans med den enskilde
  • stöd för planering vid in- och utskrivning på sjukhus då medarbetaren får aktuell vårdtid, uppskattad vårdtid och planerat utskrivningsdatum baserat på aktuell diagnosen
  • information om den individuella planen med mål och åtgärder som tidigare gjorts utifrån individens behov dvs samordnad individuell plan, SIP
  • tillgång till information på olika sätt som inloggad i Millenium eller via uthopp från andra system motsvarande tekniken för NPÖ.
  • aktuella läkemedelsordinationer och en gemensam läkemedelslista
  • meddelande om en patient skrivs in på sjukhus eller är utskrivningsklar

Film om patientcase utifrån option 1, 38 minuter (juni 2019)

I leverantören Cerners film får vi följa Svealänk till annan webbplats från det att kommunen tar emot en vårdbegäran om hemsjukvård från läkaren på vårdcentralen, grundat på ett beslutsstöd i Millennium. Vi får se hur kommunen fortsätter med bedömningen, kan se status på övriga inskrivna patienter samt få stöd för det fortsatta arbetet.
Vi får även se hur vårdbegäran skickas när Svea får en höftfraktur och akut läggs in på sjukhuset, samt hur olika aktörer samverkar kring planeringen inför hemgång och hur Svea själv aktivt deltar. Slutligen får vi se hur Svea via sin patientportal har tillgång till sin information och hur hon i lugn och ro hemma kan läsa om vad som hänt på
sjukhuset och också se aktuell status på den fortsatta planeringen.

  • Åtkomst till information - scrolla till 9.38 in i filmen ovan
  • Vårdbegäran - 15.44 in i filmen
  • Planering med invånaren - 21.20
  • Meddelande - 25.02
  • Planering inför hemgång - 28.48
  • Uppföljning/rapporter - 35-36.24

OBS! Filmen ovan visar Millennium före anpassning av systemet för Västra Götalandsregionen, dess privata vårdgivare och kommunerna i länet. Arbetet pågår nu med design vad gäller funktionalitet, vyer och konfiguration utifrån användarnas arbetsprocesser.

Senast publicerad


VästKom

Box 5073 | 402 22 GÖTEBORG

info@vastkom.se


Besöksadress

Anders Personsgatan 8 | GÖTEBORG


Org.nr. 858501-2084